مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
۱ نفر

علاقمندان به آسمان شب می توانند در تاریخ ۲۹ مرداد غیرمتعارف ترین ماه کامل را ببینند. این ماه یک «ماه آبی» خواهد بود. اما ماه آبی چیست؟ در واقع، وقتی دو ماه کامل در یک ماه اتفاق می افتد آن را ماه آبی می نامند.

ماه آبی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپیس،‌ این اتفاق در سال ۱۹۳۷، در ۲۱ ماه آگوست رخ داد و سومین ماه کامل در تابستان ۱۹۳۷ بود، فصل تابستانی که در مجموع چهار ماه کامل را مشاهده می کرد. نام هایی برای هر قمر در یک فصل تعیین می شد: مثلاً اولین قمر تابستان را ماه اوایل تابستان، دومی ماه نیمه تابستان و آخرین ماه تابستان اواخر تابستان نام داشت.

اما هنگامی که یک فصل خاص دارای چهار ماه است ظاهراً سومین ماه "آبی" نامیده می شود تا چهارمین و آخرین ماه همچنان به عنوان ماه متاخر خوانده شود.

بیشتر بخوانید:

اما آیا ماه می‌تواند واقعاً آبی به نظر برسد؟ بله ... اما فقط در شرایط جوی خاص. پس از فوران عظیم آتشفشانی کراکاتوآ در سال ۱۸۸۴، ابر عظیمی از خاکستر و غبار به استراتوسفر بالای سطح زمین تزریق شد. ذرات ریز خاکستر به اندازه یک میکرون به عنوان یک فیلتر عمل کردند، نور قرمز را پراکنده کردند و ماه و خورشید را به رنگ آبی متمایل کردند که ماه‌ها پس از انفجار در بسیاری از نقاط نیمکره شمالی دیده می‌شد.

کد خبر 871441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha